انواع آسیاب میکسر خوراک طیور

آسیاب میکسر خوراک طیور

در این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره آسیاب میکسر خوراک طیور اطلاعات سودمندی در اختیار شما بگذاریم. یکنواختی مواد غذایی به عنوان یکی از مهم ترین ملاک های کیفیت خوراک، تاثیر بسزایی در رسیدن کامل و به اندازه مواد مغذی مورد نیاز به حیوان دارد. در صنایع مختلف با استفاده از تجهیزات مناسب و بروز سعی بر تولید خوراک فرآوری شده با کیفیت، مقرون به صرفه و در مدت زمان کوتاه می شود. در روند تهیه خوراک فرآوری شده مواد اولیه آسیاب شده، میکس و سپس بصورت پلت در می آیند. اکنون به توضیح فرآیند آسیاب میکسر می پردازیم.

نحوه عملکرد دستگاه آسیاب خوراک

دستگاه آسیاب به عنوان اولین مرحله در تهیه خوراک فرآوری شده، جهت پودر کردن مواد خام از جمله غلات ، ذرت، دانه های سویا و علوفه بکار گرفته می شود. اندازه مواد آسیاب شده که توسط توری های تعبیه شده در دستگاه تعیین می شود، نقش بسزایی در هدر نرفتن خوراک و جلوگیری از مشکلات گوارشی در حیوان دارد. پس از وارد شدن مواد اولیه به داخل مخزن دستگاه آسیاب، بسته به نوع سیستم شروع به خرد شدن مواد می کند و پس از عبور از توری ها از دستگاه خارج می شود.

انواع دستگاه آسیاب

آسیاب هایی که در زمینه آسیاب میکسر خوراک طیور استفاده می شود بر اساس مکانیسم عملی آسیاب در خرد کردن مواد اولیه به دو نوع چکشی و غلطکی طراحی شده اند. از انواع آسیاب خوراک دام و طیور بسته به شرایط و موقعیت های مختلف می توان برایی بهره وری بالاتر استفاده کرد.

آسیاب های چکشی

مواد در این آسیاب با چکش هایی که به سرعت در حال چرخیدن هستند برخورد کرده، شکسته و نرم می شوند. موادی مانند گندم و ذرات سویا توسط آسیاب چکشی راحت تر شکسته می شوند. برای مواد سخت مانند مواد فیبری، روغنی و پروتئین های حیوانی و غلاتی مانند جو به دلیل نیاز به انرژی بیشتر، سرعت ضربه ای چکش ها را افزایش می دهند. قیمت خرید پایین و در برگیری دامنه زیادی از مواد جز مزایای این نوع آسیاب بشمار می رود. به منظور آشنایی و درک بهتر عملکرد این آسیاب به بررسی قطعات اصلی این دستگاه می پردازیم:

_ موتور الکتریکی

_ توری یا الک آسیاب

– چکش ها

_ فیدر یا تغذیه کننده آسیاب

_ محور اصلی آسیاب یا روتور

_ شاسی و پایه

آسیاب های غلطکی

آسیاب های غلطکی یا رولی بر اساس حرکت دو غلطک مجاور هم با قابلیت تنظیم فاصله غلطک ها به منظور تعیین اندازه ذرات، طراحی شده است. یکی از برتری های این آسیاب میکسر خوراک طیور امکان استفاده از چند نوع غلطک بسته به انواع ذرات می باشد که می توان از این ویژگی برای خرد و نرم کردن انواع ذرات بطور همزمان بهره برد. این نوع آسیاب برای شکستن مواد فیبری یا دانه ها مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مزایای این دستگاه راندمان بهتر انرژی و تولید سرو صدا کمتر می باشد. اجزای تشکیل دهنده این آسیاب نیز به شرح زیر می باشد:

_ تغذیه کننده آسیاب یا فیدر

_ الکتروموتور

_ خروجی مواد آسیاب شده

_ چندین جفت غلطک افقی دارای پایه ثابت و متحرک

_ شاسی و پایه

نقش و عملکرد دستگاه میکسر

یکنواخت شدن مواد و حداکثر بهره وری حیوان از خوراک پلت شده وابسته به مخلوط کردن و میکس مواد به عنوان اساسی ترین مرحله آسیاب میکسر خوراک طیور می باشد. میکسرها  باتوجه به نوع و کاربردشان به دسته های متفاوتی طبقه بندی شده اند و برهمکین اساس قیمت های هم دارند. به عنوان مثال قیمت آسیاب و میکسر گاوداری از میکسرهای مرغداری متفاوت می باشد.

میکسرها بر اساس نوع خوراک به میکسرهای تر و خشک و بر پایه نوع طراحی به 3 نوع عمودی، افقی و TMR تقسیم بندی شده اند. پس از این که مواد توسط دستگاه آسیاب به منظور کاهش ذرات خرد شدند، باید بر اساس فرمول جیره نوشته شده چیدمانی از مواد مغذی توسط دستگاه میکسر به طور یکنواخت مخلوط می شوند.

انواع میکسر

چگونگی میکس و مخلوط شدن مواد آسیاب شده وابسته به نوع طراحی میکسر و به دنبال آن ظرفیت دستگاه می باشد. از این رو به ذکر رایج ترین میکسر های مورد استفاده در بازای کنونی می پردازیم:

میکسر های عمودی

در صنعت آسیاب میکسر خوراک طیور قطعات متفاوتی بکار میرود که در میکسرها قطعاتی که بر روی محور اصلی نصب شده اند جز اصلی ترین بخش میکسرها بشمار می رود. این میکسر از رایج ترین نوع میکسر است که بر اساس انتقال مواد بصورت عمودی و چرخش آنها طراحی شده است.

مارپیچ عمودی یا همان محور اصلی دستگاه در وسط مخزن استوانه ای، توسط یک مارپیچ حلزونی پیوسته قرار گرفته است. با شروع حرکت دستگاه مواد از پایین مخزن به سمت بالا کشیده شده ودر بالای مخلوط کن این مواد به پایین ریخته می شوند. ادامه این روند منجر به مخلوط شدن تدریجی مواد آسیاب شده می گردد.

میکسر های افقی

این نوع میکسر محور اصلی بصورت افقی تعبیه شده است که این امر امکان استفاده از تجهیزات گوناگون را بر روی محوراصلی و به دنبال آن کارایی بهتر را فراهم میکند. در عرصه آسیاب میکسر خوراک طیور، میکسرهای افقی بسته به نوع اجزا متصل روی محور چرخشی به انواع پدالی و حلزونی دسته بندی شده اند.

در میکسر افقی پدالی بازوهایی با فواصل معین و بصورت متوالی با زاویه مشخص نسبت به محور اصلی، روی آن تعبیه شده اند. با حرکت شافت، بازوها و به دنبال آنها پدال هایی که به منظور بهره وری بیشتر در انتهای بازوها نصب شده اند، به طور همزمان به حرکت درمی آیند. در نهایت این امر مواد با یکدیگر به صورت چرخشی میکس می شوند. در میکسرهای ریبونی بر روی محور اصلی قطعات فلزی به نام ریبون نصب می شود که علاوه بر هم زدن مواد منجر به حرکات انتقالی مواد می شود. این ویژگی باعث می شود نقاط مرده که اختلاطی در آن صورت نمی گیرد، کاهش یابد و سبب کارآمدی بهتر دستگاه شود.

جمع بندی

اطلاعات و شناخت کافی در حوزه آسیاب میکسر خوراک طیور علاوه بر تهیه خوراک فرآوری شده با کیفیت و به دنبال آن مصرف راحت غلات برای حیوان می شود. به عنوان مثال آسیاب مواد سبب بهبود راندمان استفاده از مواد مغذی خوراک می گردد. از این رو با افزایش قابلیت هضم و جذب ضریب تبدیل خوراک نیز افزایش خواهد یافت و در پایان به طور غیر مستقیم افزایش سوددهی را به دنبال دارد.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *