آسیاب میکسر سازی

آسیاب میکسر سازی

اگر با فرایند آسیاب میکسر سازی آشنایی ندارید تا انتها با ما همراه باشید، چراکه در این مقاله به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت. در خط تولید خوراک دام، یکی از اساسی ترین و مهم ترین مراحل، میکس کردن مواد غذایی با یکدیگر است. در امر تهیه خوراک فراوری شده لازمه میکس کردن مواد و پس از آن پلت کردن آنها، آسیاب کردن مواد اولیه می باشد. در ادامه، به صورت گام به گام به تشریح آسیاب میکسر سازی خواهیم پرداخت.

فرایند آسیاب کردن

در خط تولید خوراک لازم است تا ابتدا مواد اولیه را آسیاب کرد و این اولین قدم در تولید خوراک فراوری شده می باشد. ناگفته نماند که برای برخی مواد اولیه مانند علوفه ها نیاز است که قبل از وارد کردن آنها به دستگاه آسیاب، به کمک دستگاه کاتر آنها را به قطعات کوچکتری تقسیم کنیم. دستگاه آسیاب به هدف آسیاب و پودر کردن انواع مواد خام اولیه از جمله علوفه ها، غلات، دانه های سویا و ذرت بکار گرفته می شود.

برای آسیاب کردن مواد اولیه باید آنها را وارد دستگاه کرده، دستگاه آسیاب شروع به خرد کردن مواد می کند که چگونگی این امر به نوع سیستم آسیاب بستگی دارد. پس از خرد شدن، مواد از توری هایی که قبل خروجی قرار دارد عبور می کنند و نهایتا مواد پودر شده خروجی دستگاه می باشند.

انواع دستگاه آسیاب

آسیاب هایی که در عرصه آسیاب میکسر سازی عرضه می شوند، با توجه به اینکه باید طیف وسیعی از مواد را خرد کنند، در انواع مختلفی طراحی و تولید می گردند. آسیاب های رایج در بازار های ایران، آسیاب های چکشی و غلطکی هستند.

آسیاب های غلطکی

آسیاب های غلطکی توانایی ورقه ای کردن و صاف کردن مواد را در کنار خرد کردن دارا هستند، به همین علت می توانند طیف وسیعی از مواد را خرد کنند. همانطور که از نام آسیاب های غلطکی پیداست، با استفاده از غلطک ها فرایند خرد کردن را انجام می دهند.

آسیاب های چکشی

این نوع آسیاب ها به کمک چکش هایی که در آنها تعبیه شده است کار می کنند. یکی از اصلی ترین کارایی های آسیاب های چکشی، توانایی آنها در خرد کردن موادی است که سرشار از پروتئین و فیبر اند. آسیاب های چکشی از قطعات مختلفی تشکیل شده اند. از آنجا که شناخت اجزای دستگاه ها بر درک بهتر آسیاب میسکر سازی کمک شایانی میکند، در ادامه مهم ترین قطعات آن را آورده ایم:

– الکتروموتور

– چکش ها

– محور اصلی آسیاب

– شاسی و پایه

– توری ( الک ) آسیاب

– تغذیه کننده آسیاب

– خروجی آسیاب

فرایند میکس کردن

همانطور که اشاره شد، فرایند میکس کردن از اساسی ترین مراحل تولید خوراک می باشد. میکسر ها بر اساس های متفاوتی دسته بندی می شوند. یکی از روش ها، تقسیم بندی میکسر ها بر اساس ظرفیت آنها است، میکسر یک تنی، دو تنی، سه تنی و پنج تنی از پر فروش ترین تناژهای میکسر ها در بازار است. بر اساس نوع سیستم، سه نوع میکسر افقی، میکسر عمودی و میکسر های TMR بسیار رایج اند. در خط تولید خوراک فراوری شده، پس از اینکه مواد به کمک دستگاه آسیاب خرد شدند، می بایست با در نظر داشتن فرمول جیره نوشته شده، چیدمانی از مواد مغذی تهیه شود.

اصلی ترین هدف بکارگیری میکسر ها، تحقق این امر است. در کل نحوه میکس کردن و اینکه از چه نوع میکسری استفاده کنیم، بر روی خروجی و کیفیت محصول بسیار موثر می باشد. بدیهی است که چگونگی صورت پذیرفتن میکس شدن مواد غذایی به نوع طراحی میکسر بستگی دارد. به همین علت در ادامه به بررسی انواع رایج و پرکاربرد میکسر ها بپردازیم. عوامل مختلفی بر روی قیمت میکسر دان مرغ یا میکسر خوراک دام موثر است ولیکن نوع و ظرفیت تولید میکسر دو فاکتور تایین کننده در این مقوله می باشد.

انواع میکسر

میکسر ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند، ولی در تجهیزات صنعتی یکی از متداول ترین تقسیم بندی ها مکانیزم و چگونگی عملکرد میکسر ها می باشد. میکسر های افقی و عمودی دو نوع از رایج ترین میکسر ها در بازار های ایران اند.

میکسرهای عمودی

در صنعت آسیاب میکسر سازی قطعات متفاوتی بکار گرفته شده است، در میکسر ها تعیین کننده ترین بخش، قطعاتی هستند که بر روی محور اصلی میکسر ها تعبیه می شود. در میکسر های عمودی یک مخزن استوانه ای بدنه کلی دستگاه را تشکیل می دهد. محور اصلی یا همان شافت دستگاه در وسط مخزن تعبیه می شود. بر روی محور اصلی یک مارپیچ حلزونی به صورت پیوسته و سرتاسری قرار دارد. با شروع به حرکت کردن شافت، مارپیچ مواد را از پایین مخزن به سمت بالای آن می کشاند. پس از آن که مواد به بالای مخزن می رسند، به سمت بخش پایینی مخزن هدایت می شوند و با ادامه این چرخه مواد خوراکی آسیاب شده با هم میکس می شوند.

میکسر های افقی

میکسر های افقی، به صورتی طراحی می شوند که در دل مخزن اصلی یک یا دو محور تعبیه می شود. افقی بودن محور اصلی این امکان را می دهد که تجهیزات گوناگونی بر روی آن نصب گردد. در عرصه آسیاب میکسر سازی، میکسر های افقی به دو دسته میکسر های پدالی و ریبونی یا نوار حلزونی دسته بندی می شوند. میکسر های افقی پدالی اینگونه طراحی می شوند که بازو هایی به صورت متوالی و منظم بر روی شافت نصب می گردد.

به هدف راندمان بالاتر و میکس بیشتر مواد در انتهای بازو ها، پدال هایی نصب می گردد. با به حرکت در آمدن شافت، بازو ها و پدال ها همزمان به دوران در می آیند و مواد میکس می شوند. نوع دیگر میکسر ها، میکسر های ریبونی می باشد. ریبون نام قطعات فلزی است که بر روی شافت نصب می شوند. میکسر های افقی مجهز به ریبون می توانند کارآمد تر باشند، چرا که علاوه بر هم زدن مواد، مواد را به حرکت انتقالی نیز در می آوردند و این امر باعث بهتر میکس شدن مواد می شود.

جمع بندی

در صنعت دامداری و طیور، آسیاب میکسر سازی قلب تپنده تجهیزات مورد استفاده در امر تولید خوراک فراوری شده می باشد. شناخت جامع اجزای خط تولید خوراک قطعا در انتخاب نوع هر کدام از آنها کمک شایانی خواهد کرد. توصیه می شود که در این امر با مشاوران و متخصصیم ما مشورت داشته باشید.

 

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *