پروسه تولید خوراک دام از ابتدا تا انتها

پروسه تولید خوراک دام

در این مقاله به بررسی و توضیح منسجم پروسه تولید خوراک دام خواهیم پرداخت. تولید خوراک دام، مهم ترین امر در عرصه پرورش و نگهداری دام می باشد. امروزه با توجه به لزوم رعایت مسائل بهداشتی و لزوم کامل بودن خوراک از نظر ارزش غذایی، می بایست از روش های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک برای پروسه تولید خوراک دام استفاده کرد.

مراحل تولید خوراک دام

همانطور که اشاره شد، برای تولید خوراک دام از خط تولید های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده می شود. همانطور که می دانید، خط تولید های اتوماتیک راندمان و کیفیت بالاتری دارند و برای کارخانجات خوراک دام وطیور تولید بالا بسیار مناسب ترند. رایج ترین روش تولید خوراک دام تولید و استفاده از پلت ها است. پلت ها مزایای فراوانی نسبت به خوراک دهی سنتی دارند. پلت ها از دو روش تولید می شوند، روش پرس پلت و روش اکسترودر.

پروسه تولید خوراک دام به روش پرس پلت

در این روش ابتدا مواد اولیه به صورت خام دریافت می شوند و پس از پاکسازی اولیه و زدودن گرد و غبارهای روی مواد اولیه خام انها را توسط انتقال دهنده ها وارد دستگاه آسیاب می کنند. آسیاب هایی که در خط تولید پرس پلت استفاده می شوند اغلب از سه نوع آسیاب غلطکی آسیاب چکشی می باشند. دستگاه آسیاب بر اساس مکانیسم خود مواد را دریافت کرده و خرد می کند. خوب است بدانید که آسیاب های غلطکی علاوه بر خرد کردن مواد مب توانند آنها را پهن و ورقه ای شکل نیز بکنند. به علاوه آسیاب های غلطکی کیفیت بالاتری نسبت به آسیاب های چکشی دارند. پس از خرد شدن، مواد آماده مخلوط شدن با یکدیگر می شوند.

پلت ها باید چیدمان کاملی از مواد غذایی موردنیاز حیوان باشند. در این مدرحله مواد غذایی خرد شده به همراه ویتامین  و مکمل های تعیین شده وارد دستگاه میکسر شده و با هم مخلوط می گردند. سپس مواد به دستگاه کاندیشینر و سپس پرس پلت منتقل می گردند. دستگاه کاندیشینر مواد را تحت دما و رطوبت معینی قرار می دهد. دستگاه پرس پلت نیز با وارد نمودن فشار های مکانیکی و گذراندن مواد از دای ها آنها را به پلت تبدیل می کند.

پروسه تولید خوراک دام به روش اکسترودر

در این روش ابتدا مواد بوجاری شده و سپس فرایند آسیاب اولیه و ثانویه صورت میگیرد. سپس مواد وارد یک آسیاب خاص به نام آسیاب پولورایزر می شود. با این روش مواد تا مرز نانو کوچک می شود و کوچکتر بودن مواد باعث جذب بیشتر آنها می شود. سپس مواد وارد دستگاه میکسر ایده‌آل می شوند تا به خوبی با هم میکس شوند. سپس مواد به هدف پخت وارد دستگاه کاندیشینر و سپس دبل کاندیشینر می شوند.

در پروسه تولید خوراک دام به روش اکسترودر مواد بسیار بیشتر استرلیزه می شوند چرا که طول مدت پخت یبیشتر است. پس از این سیستم هموژنایزر از طریق اعمال شک هایی به مواد، باعث همگن سازی مواد و بیشتر ژلاتینه شدن آنها می شود. پس از ورود مواد به سیلندر اکسترودر شک های حرارتی و فشار های مکانیکی بالایی به مواد وارد می شود. در آخر پس از فراوری های صورت گرفته، مواد به فرم از دای اکسترودر خارج می شوند.

جمع بندی

پروسه تولید خوراک دام شامل فرایند هایی حساس و دقیق می باشد که در هر دو روش پرس پلت و اکسترودر باید با دقت صورت پذیرند.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *