ساخت کارخانه خوراک دام و طیور

امروزه افراد زیادی در جهت راه اندازی خطوط تولید خوراک دام طیور به ساخت کارخانه خوراک دام و طیور پرداخته اند. آن‌ها بدین وسیله توانسته اند خوراک باکیفیت و با طعم و رنگ عالی به مصرف دام و طیور برسانند.

ساز و کار کارخانه خوراک دام و طیور

با ساخت کارخانه خوراک دام و طیور مواد مغذی در چند مرحله مختلف تولید می شوند، این مراحل عبارتند از:

  • آسیاب کردن
  • الک کردن
  • غربال کردن
  • مخلوط کردن
  • کمپرس کردن
  • اکسپند کردن
  • بافت دهی
  • رنگ دهی
  • طعم دهی

مواد مغذی با پشت سر گذاشتن این مراحل آماده شده و فرآیند ساخت خوراک در این کارخانه ها اجرا می شود. لازم به ذکر است که بهترین محل برای تاسیس کارخانه خوراک دام و طیور یکی از مکان های نزدیک به مراکز نگهداری حیوان‌ها و دامداری‌هاست تا بدین ترتیب بتوانند مشتری بیشتری از این طر یق جذب نمایند و در هزینه‌های حمل و نقل و توزیع نیز صرفه جویی کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کارخانه خوراک دام و طیور

برای احداث کارخانه خوراک دام و طیور نیاز به تجهیزاتی بوده که در این بخش این امکانات و تجهیزات را برای شما بازگو می کنیم.
چنین کارخانه‌ای و راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیور نیازمند وجود چندین دستگاه است که مهم‌ترین آن‌ها دستگاه های آسیاب، دستگاه میکسر، بالابر، نوار نقاله، دستگاه های پرس پلت و همچنین دستگاه فیدر پلت هستند که هر کدام از آن ها عملی را بر عهده دارند و نقش بسیار مهمی را در تهیه خوراک دام ایفا می کنند.
در واقع هدف از ساخت کارخانه خوراک دام و طیور تولید و تهیه محصولاتی با میزان جذب و هضم بالا برای دام و طیور است. استفاده کردن از مواد مرغوب اولیه در چنین خط تولیدی می تواند از بروز بیماری های گوناگون در دام و تلفات جلوگیری نماید.
در ساخت چنین کارخانجاتی، اپراتورها نیز نقش اساسی دارند. چرا که محیط و همچنین ماشین آلات و تجهیزات باید همواره تمیز باشند و کارخانه باید از نور و فضای مناسبی برخوردار باشد. از جمله نقوشی که یک اپراتور در کارخانه های تولید خوراک دام و طیور دارند عبارتند از:

  1. تمیز کردن هر روزه دستگاه ها
  2. روغنکاری دستگاه ها با توجه به نوع توصیه سازنده دستگاه
  3. تیز کردن تیغه های برش در دستگاه ها
  4. تمیز کردن فیدر و کاندیشنر، هفته ای یک مرتبه
  5. روشن نمودن به ترتیب موتورها
  6. بررسی تنظیمات غلطک
  7. بستن درب دستگاه ها در هنگام شروع

مواد اولیه در خط تولید خوراک دام و طیور

پس از راه اندازی کارخانه خوراک دام و طیور باید مواد اولیه را وارد آن کنید تا به تهیه خوراک دام بپردازید. مواد اولیه اصلی این خوراک اغلب، ذرت، گندم و سویا هستند، دیگر مواد مانند برگ گیاهان، ساقه، طوقه، میوه، غده، پوست دانه و دانه نیز در فراهم کردن این محصول به کار می روند.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب مطالعه نمودید، برای ساخت کارخانه خوراک دام و طیور شما نیاز به تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی دارید، همچنین با انواع مواد اولیه در تهیه این محصول نیز آشنا شدید. از نظر اهمیت چنین پروژه ای، باید گفت که امروزه تاسیس چنین کارخانه هایی دارای سودهای کلان در کشور هستند و به همین دلیل دارای اهمیت زیادی هستند.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *