ساخت کارخانه کنسانتره دامی

ساخت کارخانه کنسانتره دامی

خوراک دام‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و در اکثر دامداری‌ها 75% کل هزینه‌ها مربوط به تهیه خوراک برای دام‌ها می‌شود. اما علاوه بر اینکه خوراک اهمیت دارد نحوه استفاده از این خوراک نیز مهم است.  به عنوان مثال اگر در یک دامداری تمام مواد موردنیاز برای دام‌ها تهیه شده و در جیره آن‌ها قرار داده شود، بازهم ممکن است آن نتیجه مطلوب حاصل نشود. از این رو خوارک کنسانتره معرفی می‌شود که ترکیبی از تمام مواد مغذی موردنیاز دام است. خوراک کنسانتره در خط تولید کنسانتره طراحی می‌شود که ممکن است در ساخت کارخانه کنسانتره دامی چندین خط تولید مجزا وجود داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد ساخت کارخانه کنسانتره دامی و دستگاه‌های آن و خوراک کنسانتره بدهیم.

کنسانتره چیست؟

کنسانتره نوعی تغذیه دامی است که مخلوطی از خوراکی‌های مختلفی است که برای برای رشد دام‌ها مناسب است. کنسانتره به صورت فشرده است. انواع مواد غذایی که برای رشد و پرواربندی دام‌ها نیاز است، ابتدا آسیاب شده و باهم مخلوط می‌شوند. به این خوراک تولید شده کنسانتره می‌گویند. دستگاه‌های مختلفی در ساخت کارخانه کنسانتره دامی به کار رفته‌اند. در کنسانتره‌ها به این دلیل که ترکیبی از تمام مواد است، تمام عناصر غذایی نیز در یک جیره گنجانده شده و به مصرف دام می‌رسد. این عناصر عبارتند از: ویتامین، پروتئین، مواد معدنی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها که همگی مواد مغذی و مفید برای دام‌ها هستند.

ساخت کارخانه کنسانتره دامی

در ساخت کارخانه کنسانتره دامی برای تولید کنسانتره دستگاه‌ها مختلفی استفاده شده است. به عنوان مثال دستگاهی به نام آسیاب که تمام مواد به صورت آرد و یا اندازه‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کند. همانطور که گفته شد برای تولید کنسانتره انواع مواد به صورت آردی با هم مخلوط می‌شوند. پس اولین کار برای تولید کنسانتره آسیاب کردن مواد است که توسط دستگاه آسیاب انجام می‌شود. بعد از این مرحله تمام مواد آسیاب شده باید کاملا با هم مخلوط شوند. این عملیات در دستگاهی به نام میکسر انجام می‌شود. تمام مواد آسیاب شده از قسمت ورودی وارد دستگاه میکسر می‌شوند و کاملا باهم مخلوط می‌شوند. این کار مزایایی دارد از جمله اینکه دام از تمام مواد به صورت مساوی مصرف می‌کند و امکان انتخاب یک نوع ماده غذایی را ندارد.

خواص کنسانتره

  • نیاز نبودن به تهیه مواد اولیه متعدد برای دام‌ها
  • تولید آسان کنسانتره
  • کم شدن اشتباه در فرمول نویسی
  • صرفه جویی در هزینه‌ها
  • افزایش شیردهی دام‌ها
  • رشد بهتر و زودتر رسیدن به نتیجه مطلوب
  • افزایش کیفیت گوشت تولیدی
  • تقویت سیستم ایمنی دام
  • جلوگیری از سقط جنین
  • تولید شیر با چربی بالاتر
  • بهتر شدن عملکرد تولید مثلی دام‌ها

با توجه به مزایایی که برای کنسانتره دامی بیان شد، ساخت کارخانه کنسانتره دامی اهمیت زیادی دارد و از سود خوبی نیز برخوردار است.

جمع بندی

کنسانتره دامی نوعی خوراک با کیفیت و مغذی برای دام‌ها است که با توجه به اینکه مخلوطی از تمام مواد غذایی دام است، تمام عناصر را نیز دارد. به دلیل آسیاب شدن و کم شدن حجم آن، تمام این مواد در یک جیره غذایی استفاده می‌شود که علاوه بر رشد بهتر دام‌ها، برای دامدار نیز باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. برای ساخت کارخانه کنسانتره دامی، دستگاه‌های متعددی به کار می‌رود که چند مورد از آن‌ها در این مقاله ذکر شد. هزینه احداث کارخانه خوراک دام بستگی به دستگاه‌هایی دارد که در آن به کار رفته‌اند. برای بررسی شرایط تاسیس کارخانه خوراک دام، باید ابتدا در مورد این دستگاه‌ها، عملکرد آن‌ها و میزان تولید و در نهایت درآمد این کار  تحقیق کنید.

 

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *