مراحل تولید خوراک دام و طیور

مراحل تولید خوراک دام

امروز می خواهیم درباره مراحل تولید خوراک دام و تجهیزات مورد نیاز برای این امر توضیحی جامع خدمت شما ارائه نماییم. در امر تولید خوراک به صورت تمام اتوماتیک و در ظرفیت های بالا نیاز است تا از تجهیزات با تکنولوژی پیشرفته و به روز بهره گرفت. با ما همراه باشید تا با این عرصه بیشتر آشنا شوید.

روش های تولید خوراک

همان طور که می دانید، سیستم و تکنیک تولید خوراک تعیین کننده نوع و تعداد تجهیزات خط تولید می باشد. امروزه برای تولید خوراک دام از دو تکنیک پرس پلت و اکسترودر استفاده می شود. در ادامه به تفکیک مراحل تولید خوراک دام را در هر یک از روش های گفته شده بررسی می کنیم.

روش پرس پلت

در این سیستم مواد اولیه به صورت خام می باشند. مواد خوراکی خام پس از بوجاری شدن وارد دستگاه آسیاب چکشی یا آسیاب غلطکی شده و سپس برای مخلوط سازی به میکسر هدایت می شوند. شایان ذکر است که مدل های مختلفی از میکسر ها ار می توان برای خط تولید پرس پلت بکار برد اما بهترین مدل آن میکسر افقی پدالی و ریبونی می باشد.

پس از ان که در فرایند میکس مواد غذایی طبق جیره تنظیم شده با هم مخلوط شدند، به مخازن کاندیشینر منتقل می شوند. توجه داشته باشید که در طراحی قسمت های مختلف کارخانه خوراک دام می توان فاصله تجهیزات را به صورت مختلفی طراحی نمود اما دستگاه کاندیشینر باید به پرس پلت متصل باشد.

مواد در کاندیشینر پخت می شوند و مواد خوراکی دارای رطوبت 10 الی 11 درصدی اماده پلت شدن می شوند. در دستگاه پرس پلت از طریق اعمال فشار مکانیکی توسط غلطک های درون دای پرس پلت، مواد غذایی به فرم پلت در می آیند. بهره گیری از دستگاه های به روز از شرایط تاسیس کارخانه خوراک دام به حساب می آید.

روش اکسترودر

مراحل تولید خوراک دام در این سیستم شباهت هایی با روش قبلی دارد. تفاوت اصلی این روش با روش قبل در اندازه ذرات می باشد. در خط تولید اکسترودر، مواد اولیه پس از بوجاری، آسیاب اولیه و آسیاب چکشی ثانویه وارد دستگاه آسیاب دیگری به نام آسیاب پولورایزر می شوند. این آسیاب قادر است تا اندازه مواد را تا مرتبه نانو کاهش دهد. سپس مواد وارد دستگاه میکسر ایده ال می شوند. مرحله بعدی در بین مراحل تولید خوراک دام، انتقال مواد به دستگاه کاندیشینر و دبل کاندیشینر می باشد. در دبل کاندیشینر مواد خوراکی بیشتر می پزند چرا که شرایط ترمودینامیکی و طول دستگاه دبل کاندیشینر بالاتر می باشد.

سیستم اکسترودر دارای یک مکانیزم دیگر به نام هموژنایزر می باشد که با اعمال شک هایی خاص به مواد غذایی میزان شکسته شدن کربوهیدرات و ژلاتینه شدن نشاسته را بالا می برد. پس از فرایند کاندیشینگ، مواد به سیلندر اکسترودر هدایت می شوند. در بین مراحل تولید خوراک دام، حساس ترین مرحله، فرایند اکسترودر شدن خوراک می باشد. با وارد شدن فشار بالای مکانیکی (200 الی 500 بار) در کنار حضور بخار آب، مواد به شکل خمیری در می ایند و به صورت خوراک اکسترودر شده از دای های دستگاه خارج می شوند.

جمع بندی

قطعا آشناترین و آگاه ترین افراد نسبت به موضوع مراحل تولید خوراک دام و راه اندازی خط تولید های آن، طراحان و تولیدکنندگان این تجهیزات می باشند. شما می توانید از طریق پل های ارتباطی موجود از خبره ترین کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیرید.

 

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

2 دیدگاه برای “مراحل تولید خوراک دام و طیور

  1. کتایون گفته:

    سلام.وقت شما بخیر،من میخوام خط تولید خوراک دام و طیور بصورت کوچک و محدود رو شروع کنم،لطفا در مورد مواد اولیه منو راهنمایی کنید

    • admin گفته:

      سلام کتایون عزیز
      اگر مجوزهای تاسیس کارگاه تولید خوراک دام و طیور اخذ کردین و ماشین آلات و تجهیزات موردنیاز را نیز خریداری کرده اید و مشکلی از بابت نیروی مختصص و باتجربه هم ندارید ما می توانیم در مورد مواد اولیه به شما شخص متخصصی را معرفی کنیم تا در این زمینه از راهنمایی های لازم بهره مند شوید. ایمیلتون چک کنید
      موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *