مدرن ترین خط تولید پلت مرغی

خط تولید پلت مرغی

در این محتوا به نقش خط تولید پلت مرغی در مرغداری ها می پردازیم. همان طور که می دانید یکی از شاخه های اصلی صنعت پرورش دام و طیور، مراکز مرغداری هستند که در شکل واحد های صنعتی بزرگ و کوچک در حال فعالیت اند. مسئله اصلی در همه مرغ داری های کوچک و بزرگ، تامین خوراک گله به شکل منظم می باشد. تامین خوراک با کیفیت برای تمام گله تنها با بهره گیری از خط تولید پلت مرغی میسر می شود. در ادامه به معرفی اجزای اصلی این خط تولید کار امد می پردازیم.

اجزای خط تولید پلت برای مرغداری ها

خط تولید خوراک فراوری شده راه حلی است برای تامین منظم مایحتاج غذایی گله تحت پرورش. در نتیجه خط تولید باید روال مشخص و معینی را دارا باشد تا بتوان به موقع حجک مشخص خوراک را برای انتقال به انبار از خروجی خط تولید دریافت کرد. خط تولید در واقع چیدمانی منظم از ماشین الات لازم برای تولید پلت می باشد. در ادامه با رعایت ترتیب گفته شده به معرفی ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید پلت مرغی می پردازیم:

در حالت کلی می توان گفت خط تولید خوراک پلت مرغ از 5 بخش تشکیل شده است. در طی این پنج مرحله مواد اولیه و خام دریافت شده و به خوراک پلت شده و بسته بندی شده تبدیل می شوند.

سیستم دریافت

در این بخش ابتدا گرد و غبار مواد  و دیگر ناخالصی ها گرفته می شود. برای جداسازی ناخالصی های فلزی از جداکننده های جداگانه ای که به آنها جداکننده مغناطیسی می گویند، استفاده می شود. پس از پاک سازی مواد اولیه ان ها را به کمک تجهیزات انتقال دهنده مواد به سیستم بعدی منتقل می کنند.

سیستم آسیاب

توجه داشته باشید که مواد قبل از ورود به آسیاب حتما باید به درستی و با دقت کافی پاک سازی شده باشند. در صورتیکه در مواد خوراکی ناخالصی مخصوصا از نوع فلزی وجود داشته باشد، باعث آسیب دیدن قطعات دستگاه آسیاب می شود. در خط تولید پلت مرغی معمولا از آسیاب های چکشی و بعضا از آسیاب های غلطکی استفاده می شود. در هر دو نوع آسیاب محور اصلی افقی است.

سیستم میکس

هدف از آسیاب کردن مواد این است که امکان مخلوط سازی مواد به صورت همگن فراهم شود. دستور غذایی که توسط کارشناس مربوطه برای گله تجویز می شود در این مرحله اعمال می شود. در این فرایند می توان چیدمان غذایی خوراک را تایین نمود. میکسر های گوناگونی در این زمینه در بازار موجود می باشند که متداول ترین آنها برای خط تولید پلت مرغی میکسر عمودی و میکسر افقی می باشد. البته در کارخانه های کود مرغی خط تولید به شکلی دیگر طراحی و راه اندازبی می شود.

سیستم پلتینگ

پس از میکس شدن، مواد اماده تبدیل شدن به فرم پلت می باشند. برای این منظور ابتدا مواد به کاندیشینر انتقال می یابد. در این مرحله دمای مواد افزایش یافته و توسط بخار آب درصد رطوبت مواد افزایش می یابد. پس از فرایند کاندیشینگ مواد به بخش پایینی داستگاه پرس پلت منتقل شده و تبدیل به پلت میشود. در کارخانه فراوری کود مرغی از دستگاه پرس پلت مخصوص کود باید استفاده شود.

سیستم بسته بندی خوراک

پس از اینکه پلت ها اماده شدند می بایست تا بسته شده و بعد از به انبار ذخیره منتقل شوند. در سیستم پلتینگ به صورت برخط کیفیت مواد ارزیابی می شود و سپس به وسیله دستگاه مربوطه بسته بندی صورت میگیرد.

جمع بندی

خط تولید پلت مرغی بسته به ظرفیت مرغداری، فضای در دسترس و بودجه آن می تواند به شکل های مختلفی طراحی و اجرا شود. لذا لازم است تا حتما با افراد با تجربه و متخصص در این زمینه مشورت کنید.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *