تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور

تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور

اگر قصد دارید با تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور و انواع آن آشنا شوید، حتما توصیه می کنیم تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید. همان طور که می دانید امروزه برای تهیه خوراک گله ماهی تحت پرورش از سیستم های تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک استفاده می شود. تهیه خوراک دام و طیور به روش دستی، روشی کاملا نامناسب و منسوخ شده است. این روش نه تنها سرعت و بهره وری پایینی دارد، بلکه از نظر بهداشتی سطح بسیار نامناسبی دارد.

تعداد تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور

برای تولید خوراک فراوری شده در هر مدل و نوعی نیاز به استفاده از خط تولید خوراک می باشد. منظور از خط تولید خوراک، مجموعه تجهیزاتی است که با ترتیب مشخصی به یکدیگر مرتبط می شوند. برای تولید خوراک فراوری شده ماهی ها از دو نوع خط تولید استفاده می شود. بر همین اساس تعداد تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور بسته به نوع سیستم خط تولید متفاوت می باشد. متداول ترین روش برای تولید خوراک ماهی ها، روش پرس پلت و روش اکسترودر می باشد.

آشنایی با سیستم پرس پلت

اگر بخواهیم مرور کلی بر تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور به روش پرس پلت داشته باشیم می توان این گونه گفت:

در این روش پس از دریافت مواد اولیه خام، آنها را بوجاری و همگن سازی باید کرد و این گونه مواد خام به فرم ریز دانه تبدیل می شوند. پس از این مواد به آسیاب چکشی یا غلطکی انتقال می یابند و سپس در میکسر با یکدیگر مخلوط می شوند. فرایند مکیس برای اعمال فرمول جبره خوراک می باشد و برای این امر اغلب از میکسر های افقی استفاده می شود. با وارد شدن مواد به کاندیشینر با افزایش دما و فشار مواد بخار پز می شوند و با دریافت حدود 10 تا 11 درصد رطوبت، اماده پلت شدن می شود.

از دید فنی و سازنده ماشین الات کارخانجات خوراک دام و طیور، اصلی ترین دستگاه در خط تولید پلت، دستگاه پرس پلت است. مواد پس از کاندیشینر وارد دستگاه پرس پلت می شوند. در این دستگاه با وارد آمدن فشار های مکانیکی پلت تولید شده و پس از خارج شدن از دستگاه به سرعت خنک و خشک می شوند.

آشنایی با سیستم اکسترودر

تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور که در روش اکسترودر استفاده می شود از تکنولوژی بیشتری برخوردار است. در سیستم تولید خوراک اکسترودر شده اندازه ذرات بسیار کاهش می یابد تا میزان جذب آن بالا برود. عملیات هایی که در این نوع خط تولید صورت میگیرد به اختصار به ترتیب زیر می باشد: مواد اولیه پس از دریافت و خرد شدن (بوجاری شدن) دو مرحله آسیاب را پست سر می گذاردند.

پس از ان وارد آسیاب دیگری می شوند تا ابعاد ذرات را تا ابعاد نانو کاهش دهد. به این آسیاب خاص آسیاب ایده آل و یا پولورایزر گفته می شود که در نقشه کارخانه خوراک دام به روش اکسترودر، اساسی ترین دستگاه به شمار می اید. پس از آن مواد وارد میکسر ایده آل می شوند. و پس از مخلوط شدن وارد دستگاه کاندیشینر و دبل کاندیشینر می شوند. در آخر مواد وارد دستگاه اکسترودر می شوند و به خوراکی با کیفیت بسیار بالا تبدیل می گردند.

به کمک استاب لایزر می توانیم خوراک میگو و خوراک با ضریب تبدیل بهتر را با دستگاه پرس پلت تولید کنیم و نتیجه کار نزدیک به روش تولید به کمک اکسترودر خواهد شد.

جمع بندی

طبیعتا نکات بسیاری در زمینه تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور مطرح می باشد که در یک محتوا نمی گنجد. شما می توانید با مراجعه به دیگر مطالب سایت ما به صورت تخصصی با هر یک از تجهیزات نام برده شده آشنا شوید. به علاوه می توانید به صورت رایگان از تجارب و تخصص مشاورین ما بهره مند شوید.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *