عوامل موثر برکیفیت خوراک پلت دام و طیور و آبزیان

عوامل موثر بر کیفیت خوراک پلت

باتوجه به نیاز روزافزون صنایع مختلف به خوراک فرآوری شده، شناخت عوامل موثر برکیفیت خوراک پلت امری بسیار حائز اهمیت می باشد که به نوبه خود سبب رونق در خط تولید پلت نیز خواهد شد. از این رو قصد داریم در این مقاله این نکات را با شما به اشتراک بگذاریم.

پلت

پلت نوعی خوراک از انواع خوراک فراوری شده می باشد که به دلیل نحوه فرآیند تولیدی و بدنبال آن کیفیت مطلبوب از قدیم تا به حال مورد توجه بوده است. فاکتورهای مختلفی بر کیفیت محصول تولید شده تاثیر گذار می باشد که در ادامه به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

اجزای خوراکی

بطور معمول دامنه اجزای خوراکی مورد استفاده در تهیه پلت گسترده می باشد ولیکن باید دانست که اجزای خوراکی به عنوان یکی از عوامل موثر بر کیفیت خوراک پلت چگونه عمل می کنند و چه خصوصیات منحصر به فردی دارند. اجزای خوراک تفاوت هایی از قبیل واکنش شیمیایی، رنگ، بافت، دانسیته دارند که با چشم پوشی از آنها و رعایت نکردن تناسب بین اجزا راندمان تولید کاهش پیدا خواهد کرد. اجزای خوراکی به دو دسته زیر طبقه بندی می شوند:

_ مواد افزاینده کیفیت: موادی از قبیل کنجاله ذرت، سویا، ملاس، برخی از مواد معدنی و ویتامین ها که از عوامل موثر بر کیفیت خوراک پلت می باشند و دارای  داشتن ارزش غذایی مناسبی هستند.

_ مواد کاهنده کیفیت: دامنه ای از مواد که با وجود داشتن ارزش غذایی سبب افت کیفیت پلت می شوند و شامل چربی، پودر گوشت و استخوان، سنگریزه و … هستند. با آگاهی از واکنش و خصوصیات این مواد میتوان مانع اثر مخرب آنها در پلت شد و از ارزش غذایی آنها جهت پلتی مرغوب تر استفاده نمود.

فرمولاسیون

امر فرمولاسیون یا جیره بندی خوراک از عوامل موثر بر کیفیت خوراک پلت می باشد که بر اساس فاکتورهایی همچون هدف و دوره  پرورش، سن، نوع، میزان وعده های روزانه و … نوشته می شود. به منطور تهیه پلتی با کمترین قیمت مصرفی درصورت استفاده از جیره بندی هایی کم هزینه صرفا خوراکی بی کیفیت و عاری از تامین احتیاجات تغذیه ای حیوان تولید شده است. فرموله بودن خوراک پلت دام طیور و آبزیان تاثیر بسزایی در میزان رشد و سلامت آنها خواهد داشت. میتوان با افزودن درصد کمتر چربی، افزایش پروتئین و فیبر مانند گندم نیمه و استفاده از موادی ک سبب چسبندگی بیشتر در بین اجزا خوراک می شوند، جیره ای مقرون ب صرفه در عین حال مرغوب تهیه نمود.

اندازه ذرات خوراک

یکی دیگر از عوامل موثر بر کیفیت خوراک پلت عملکرد دستگاه آسیاب در خرد و تکه نمودن مواد اولیه و ایجاد اندازه مناسب ذرات می باشد. کوچک بودن اندازه ذرات سبب افزایش سطح تماس برای چسبیدن به دیگر ذرات، نفوذ بیشتر حرارت و رطوبت بین اجزا و در نهایت تولید پلتی با کیفیت خواهد شد.

کاندیشنینگ

مواد پس از آسیاب و میکس وارد مرحله کاندیشنیگ شده و در آنجا در اثر اعمال رطوبت و حرارت دستگاه پخته می شوند. این فرایند سبب ژلاتینه شدن نشاسته و بدنبال آن چسبندگی مواد خواهد شد که مدت زمان کاندیشنگ، میزان رطوبت و بخار از عوامل موثر در آن محسوب می شوند.

جمع بندی

همان طور ک اشاره شد خوراک فرآوری شده و عوامل موثر بر کیفیت خوراک پلت بر ضریب تبدیل، افزایش وزن، عملکرد حیوان و در نهایت رشد چشمگیر اقتصادی و سوددهی تاثیر مستقیمی خواهد داشت. از این رو با دانستن این عوامل و بکار بردن تجهیزات مناسب و نوین می توان در این زمینه موفق باشیم.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *