مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور

مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور

در تولید مواد خوراکی و پلت شده دام و طیور مواد زیادی به کار می رود. علاوه بر مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور که شامل تفاله های کارخانه روغن گیری، دانه ارزن، سبوس برنج، تخم پنبه، تفاله چغندر، دانه برنج، جو، گندم، کاه و یونجه خشک است مواد افزودنی دیگری نیز دارد.

مواد تشکیل دهنده خوراک دام و طیور

علاوه بر وجود مواد اولیه مانند گندم و جو و یونجه، برای بدست آوردن خوراکی مرغوب باید مواد افزودنی و مغذی را به خوراک اضافه کنیم. این مواد از گیاهان و حیوانات، عناصر معدنی و گاهی شیمیایی تهیه می شوند. این افزودنی ها که شامل پروبیوتیک، پربیوتیک، اسید آمینه، بافر، توکسین بایندر و غیره است به مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور اضافه می شود. برای تولید خوراک پلت نیازمند ماشین الات خط تولید پلت هستیم.

برای دریافت لیست قیمت شماره تماس خود را وارد نمایید

افزودنی های مجاز

چربی و روغن

برای اینکه عمل جذب و گوارش بهتر شود و ویتامین های محلول در چربی بهتر عمل کنند به خوراک دام و طیور چربی اضافه می کنیم. این عمل به کاهش گرد و غبار و خوشخوراکی غذای دام و طیور کمک زیادی می کند.

این چربی از گیاهان و حیوانات می تواند تامین شود. از گیاهانی مانند پنبه، کانولا، سویا می توانیم این روغن را استخراج کنیم. در مورد چربی حیوانی هم می توانیم از گاو و گوسفند و ماهی این چربی را بگیریم.

پودر ماهی

از افزودنی های مهم در مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور می توانیم از پودر ماهی نام ببریم. این پودر سرشار از پروتئین است. این پودر دارای مواد معدنی، ویتامین و اسید آمینه است. به دلیل اکسید نشدن پودر ماهی ارزش غذایی بالایی دارند. اما باید دقت کنید که چگونگی خشک شدن پودر ماهی در کیفیت آن تاثیر زیادی دارد.

کامل ترین روش خشک کردن ماهی استفاده از هوای داغ است. اما باید دقت کنید که به مقدار زیاد در خوراک دام استفاده نشود تا شیر بو و مزه ماهی نگیرد. همین طور در خوراک طیور اگر زیاد استفاده شود تخم مرغ بوی ماهی میگیرد.

پودر استخوان و گوشت

مقدار پودر گوشت مورد استفاده در مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور بیشتر از 9 درصد نمی شود. در این افزودنی لیزین بالا و سیستئین پایین است. انرژی که این پودر گوشت تولید می کند بستگی به میزان چرب بودن آن دارد.

ضایعات مرغی

ضایعات کارخانه ها و مرغ پاک کنی ها را به کارخانه تولید مواد اولیه می برند. این مواد شامل گردن، پا، چینه دان، روده ها و قسمت های دور ریز مرغ می شود. این ضایعات را خشک یا خیس استفاده می کنند. در خوراک طیور حداکثر 7 درصد از این ضایعات ریخته می شود.

مواد معدنی

تمام حیوانات به 25 نوع از مواد معدنی نیاز دارند. لزوم استفاده از ماده معدنی برای دام وطیور کاملا مشخص است. در مواد اولیه باید سدیم، پتاسیم، فسفر، مس، کلیسیم و چند ماده دیگر وجود داشته باشد. این مواد را به عنوان مکمل می توانیم به خوراک دام و طیور اضافه کنیم.

جمع بندی

در تهیه مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور باید توجه کنید تا تمام مواد مورد نیاز بدن دام و طیور را داشته باشد. اگر خوراک خوب و مرغوبی تهیه کنید باعث رشد و بالا رفتن راندمان تولید می شوید. این خوراک آماده در هزینه ها نیز مقرون به صرفه تر است.

می توانید برای تهیه خوراک مناسب دام و طیور با شرکت ما در تماس باشید.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

5 دیدگاه برای “مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور

  1. عبدالسین عجم گفته:

    سلام ی سوال دارم آیا می‌شود از دور ریز مواد خوراکی خانگی مثل پوست خیار،پوست خربزه،تفاله چای، پوست موز وازاین قبیل برای خوراک دام استفاده کرد؟

    • admin گفته:

      سلام جناب عبدالحسین عجم
      اگر منظور شما برای تولید پلت است باید این مورد را از متخصصان مربوطه بپرسید. چراکه مواد اولیه برای تولید پلت و میزان ترکیب هریک از آن در کیفیت خروجی دانه پلت بسیار موثر است. ضمنا به دست آوردن مواد اولیه به این شکل کاری دشوار است.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *