خشک کن غذای ماهی و انواع آن

خشک کن غذای ماهی

در کارخانجات خط تولید پلت آبزیان دستگاه خشک کن غذای ماهی به عنوان بخش موثر در گرفتن رطوبت اضافی پلت و جلوگیری از خسارت های ناشی از آن محسوب می شود. غذای ماهی که از اصلی ترین فاکتورها در عرصه این پرورش می باشد، بایستی داری کیفیت، مرغوبیت و بخصوص پایداری مناسب در آب باشد.

خشک کن

اساس کار کولر ورود هوای غیر اشباع به داخل محفظه و رساندن دمای پلت به دمای محیط می باشد. بدین منظور ورود هوا غیر اشباع به داخل محفظه سبب افزایش رطوبت می شود، از طرفی این رطوبت بیشتر در بخش مرکزی و خارجی پلت جمع خواهد شد. ادامه این روند سبب اشباع رطوبت داخلی در پلت و انتقال این رطوبت به سطح رویی ان میشود، در کناربا ایجاد حرارت رطوبت سطحی بخار شده و توسط جریان هوای کولر به خارج از سیستم هدایت می شود. این روند تا زمانی که درصد قابل توجهی از رطوبت پلت بسته به اندازه و ترکیبات سازنده آن گرفته شود ادامه پیدا می کند.

لازم بذکر است که کولر باید در محلی قرار داده شود که بتواند هوای تازه از محیط بیرون دریافت کند، در غیر این صورت کاهش دما و رطوبت پلت کم خواهد بود. افزایش مصرف ماهی به عنوان پروتئین سفید و به دنبال افزایش میزان تولید خوراک آبزیان سبب شد تا خوراک پلت و بهبود مراحل تولیدی آن بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

انواع کولر

انتخاب نوع خشک کن وابسته به فضای مورد نیاز برای نگهداری، نصب و راه اندازی دارد که در ادامه به توضیح ۲ نوع کولر عمودی و افقی می پردازیم:

کولر عمودی

در خشک کن غذای ماهی عمودی پلت ها تا رسیدن به سطح تراز در مخزن جای می گیرند، سپس پلت های داغ به ستونه های دوطرف ستون مرکزی که هوا سردتر می باشد، هدایت می شوند. در کنار اینک بطور اتوماتیک جابه جایی هوا و رطوبت بین ستون های پلت و ستون مرکزی انجام می گیرد، فن نیز به منطور کارکرد بهتر هوا را در بین ستون ها منتقل می کند.

با سرد شدن پلت ها حرکت چرخ دنده پائینی دستگاه سبب تخلیه پلت های سرد شده می گردد و دوباره پلت های داغ وارد ستون ها می شوند. از مزایا این دستگاه میتوان به ظرفیت بالا، فضای نگهداری کم، هزینه مقرون به صرفه و نیاز به جریان هوای کم اشاره نمود.

کولر افقی

اساس کار خشک های افقی مشابه عمودی ولیکن با ظاهری متفاوت می باشد. خشک کن غذای ماهی افقی دارای صفحات مشبکی هستند که توسط نقاله حرکت می کنند و پلت های داغ را به طرف هوای سرد هدایت می کنند. فیدرهای تعبیه شده در دستگاه بر اساس میزان پلت داخل مخزن، درصد تخلیه پلت را تنظیم می کند. این کولر در دو نوع یک طبقه و دو طبقه طراحی شده است که پلت ها در کولر افقی دو طبقه روی دو نوار متحرک قرار می گیرند . بگونه ای که پلت روی نوار بالایی حرکت کرده و پس از پایان مسیر روی نوار پائینی می افتد و در آخر تخلیه می گردد.

جمع بندی

مطمئنا مطالب و نکات فنی دیگری در زمینه خشک کن غذای ماهی وجود دارد که به آنها اشاره نشده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر می توانید از مشاورین خبره ما کمک بگیرید.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *