آشنایی با مراحل تولید خوراک پلت

مراحل تولید خوراک پلت

امروز قصد داریم به آشنایی با مراحل تولید خوراک پلت با توجه به اهمیت خوراک پلت شده، راندمان و کیفیت آن در بازار امروز بپردازیم. مقرون به صرفه بودن این خوراک و در عین حال فرموله بودن آن بر اساس جیره مورد نیاز دام و طیور سبب جلب توجه بسیاری از دامداران و مرغداران در بکارگیری این دسته خوراک ها شده است. برای آشنایی بهتر با خوراک های پلت شده لازم است با نحوه ساخت آن آشنا شویم که در ادامه به توضیح این مراحل خواهیم پرداخت:

فرآیند آسیاب

ابتدایی ترین مرحله در خط تولید خوراک دام و طیور آسیاب و خرد کردن دانه های غلات به ابعاد مورد نظر می باشد. اندازه ذرات تاثیر بسزایی در میزان فرسایش و ظرفیت دستگاه، کیفیت خوراک فرآوری شده و عملکرد بخش هایی از قبیل دای و رولر دارد. با شروع فرآیند آسیاب به عنوان یکی از مراحل تولید خوراک پلت، مواد پس از خرد شدن و عبور از توری های تعبیه شده به عنوان محصول نهایی از دستگاه آسیاب خارج می شوند.

به منظور آسیاب تمامی طیف مواد خام مورد نیاز برای دام و طیور دو نوع آسیاب غلطکی و چکشی طراحی شده است. حرکت محور اصلی آسیاب سبب چرخش چکش هایی که بصورت ثابت و متحرک در آسیاب های چکشی تعبیه شده اند می شود. این امر سبب برخورد چکش ها با مواد و خرد شدن آنها می شود. مکانیسم اصلی آسیاب غلطکی بر اساس حرکت مخالف غلطک های مجاور هم می باشد. با استفاده از تنظیم فاصله میان غلطک ها می توان اندازه ذرات آسیاب شده را تنظیم کرد.

فرآیند میکسر

با خارج شدن مواد غذایی از دستگاه آسیاب و تبدیل شدن به ابعاد مدنظر، باید بر اساس فرمول جیره بندی شده در میکسر به عنوان یکی دیگر از مراحل تولید خوراک پلت باهم مخلوط شوند. تنوع در اندازه و نوع ذرات نیازمند همگن و یکنواخت سازی خوراک به عنوان عاملی موثر در کیفیت پلت می باشد. این امر با توجه به نوع طراحی دستگاه میکسر در2 نوع عمودی و افقی حاصل می گردد.

مواد وارد شده در مخزن دستگاه میکسر عمودی توسط مارپیچ عمودی تعبیه شده آن از پائین به بالا مخلوط کن کشیده می شود. سپس دوباره به پائین ریخته می شود که نهایت این امر سبب میکس تدریجی مواد باهم میگردد. امکان تعبیه پدال های مختلف روی محور میکسرهای افقی سبب گشته که مواد ضمن چرخش با حرکت های رفت برگشتی با هم میکس شوند. میکسرهای افقی براساس پدال های قرار گرفته روی محور اصلی خود به دو نوع حلزونی و پدالی دسته بندی شده اند.

فرآیند پلتینگ

دستگاه پلت خوراک دام به همراه کاندیشنر عمل پخت و تولید خوراک پلت شده را انجام می دهند. مواد میکس شده با ورود به این مرحله در حین چرخش تحت تاثیر فشار بخار، دما و رطوبت بالا پخته می شوند. در نهایت مواد پخته شده با فشارمکانیکی وارد شده از قسمت دای دستگاه پلت عبور کرده و محصول نهایی با اندازه دلخواه از دستگاه خارج می شود. در پایان رطوبت اضافی خوراک توسط سیستم های خنک کننده گرفته و آماده بسته بندی می شوند.

جمع بندی

آشنایی کامل با مراحل تولید خوراک پلت سبب می شود تا بتوانیم خوراک مرغوب تری در میان انواع مختلف خوراک های عرضه شده در بازار تهیه کنیم.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *