نقشه کارخانه خوراک دام و طیور

نقشه کارخانه خوراک دام

همانطور که در مقاله قبل مشاهده کردید توانستیم با نگاهی کلی و اجمالی به کارخانجات خوراک دام و طیور با این صنعت بیشتر آشنا شویم اما حال امروز و در این بخش قصد داریم تا به داخل کارخانه نفوظ کنیم و نمونه‌هایی همچون هزینه کارخانه خوراک دام و چگونگی احداث یک کارخانه تولید خوراک دام و در کل به نقشه کارخانه خوراک دام را بررسی کنیم.

 

سوددهی تولید خوراک پلت

این کسب‌وکار که امروزه در کشورمان بخش اعظمی از نیاز دامداران را تامین می‌کند نیاز به سرمایۀ اولیه‌ای هنگفت و زیاد دارد اما مهم آن است که این هزینه بعد از مدتی به فرد بازگردانیده شده و از آنجا به سوددهی می‌رسد و اما جدا از سرمایه‌ای که برای ما به ارمغان می‌آورد اشتغال‌زایی برای افراد مختلف نیز ایجاد می شود. اشتغالزایی برای حداقل 15 الی 30 از دیگر دستاوردهای آن است.

برای دریافت لیست قیمت شماره تماس خود را وارد نمایید

سرمایه‌ای که برای کل این طرح صرف می‌شود از چند میلیون تا چند میلیارد متفاوت است. تقریبا بخشی از  این هزینه متعلق به زمین کارخانه است. قیمت زمین بسته به موقعیت و مساحت آن تعیین می شود. زمینی که برای این کسب و کار نیاز است زمینی به تناسب تناژ خط تولید می باشد و بسته به شرایط می توان ماشین الات را در سطح افقی و عمودی و یا زیرزمین جانمایی کرد. از همۀ این مسائل که بگذریم می‌توان دید که این شغل چه کمک عظیمی به دامداران کشور می‌کند. به گونه‌ای که در ایران به طور میانگین هر ساله چیزی حدود 24 هزار تن محصول به بازار عرضه می‌گردد. در شکل زیر میتوانید نقشه کارخانه خوراک دام تولید مشاهده نمایید.

اما در این بخش قصد داریم تا به بررسی جزئی نقشه کارخانه خوراک دام بپردازیم و ببینیم که خط تولید یک چنین کارخانه‌ای چگونه است پس با ما همراه شوید. در احداث کارخانه تولید خوراک دام مهم‌ترین بخش به دستگاه‌ها اختصاص دارد که در اینجا به طور جزئی با همه آشنا خواهید شد.

خط تولید خوراک پلت

آسیاب کردن

بی‌شک یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در نقشه کارخانه خوراک دام نیاز است همین آسیاب است که در کارخانجات مختلف با اهدافی همچون کاهش اندازه ذرات، کاهش رطوبت در زمان هوادهی، سهولت در حمل و نقل، افزایش قابلیت هضم، افزایش خاصیت مخلوط شدن و حتی ذخیره آسان‌تر صورت می‌گیرد و روش‌های متفاوتی دارد که در ادامه خواهیم دید.

فشاری

 اولین و متداول ترین روش، روش فشاری است و به این شکل است که مواد در یک محفظه بسته به صفحه‌ای غربال مانند فشرده می‌شوند تا مواد درشت آنها جدا شود و مواد تا زمانی که به اندازه مورد نیاز نرسیده‌ان از سوراخ های آن عبور نخواهد کرد

سایشی

 این روش بی‌شباهت با روش قبل نبوده و تا حدودی به یکدیگر شبیه‌اند با این تفاوت که در این روش از دو دیسک چرخان و قابل تعویض استفاده می‌شود؛ این روش بدین گونه است که مواد را درمیان دو دیسک می‌ریزند و آنها با حرکت معکوس موادی که در روش قبل به خوبی خرد نشده‌اند را می‌سابند و با هم مخلوط می‌کنند.

برشی

این روش بوسیلۀ آسیابی با نام آسیاب غلطکی صورت می‌گیرد. به این شکل که دستگاه دارای غلطک‌هایی است که سطحی صاف یا دانه‌دار دارند و با سرعت و فاصلۀ یکسان از هم میچرخند و در همین حین مواد را در میان غلطک‌ها می‌ریزند. این روش از آن جهت بهتر از روش‌های دیگر است زیرا هر غلطک قابلیتی مخصوص به خود را دارد که توسط دانه‌های روی آن مشخص می‌شود گاهی برش‌دهنده مواد و گاهی ساینده.

بوجاری مواد اولیه

در لغت نامه بوجاری به معنای دسته‌بندی از قیاس اندازه است و در نقشه کارخانه خوراک دام نیز به همین معناست و ذراتی که از نظر اندازه درشت‌تر هستند به آسیاب بر می‌گردانند و آنهایی که به اندازه مورد نظر رسیده اند را بسته به فرمول مورد نیاز ترکیب می‌کنند

میکس کردن

یکی دیگر از مهمترین عوامل در چرخه تولید ترکیب مواد با هم است که به چند روش و چند دستگاه مختلف انجام می‌گیرد که آنها را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

میکسر افقی

میکسر افقی نیز به دو روش انجام می‌شود:

میکسر نواری مداوم

میکسر نواری مداوم دارای یک عدد نیم بشکه ثابت افقی و یک شفت مرکزی که وقتی میله مرکزی و ریبونها روی آن کار می‌کنند مواد از یک طرف به طرف دیگر منتقل می‌کنند. تمیز کردن این دستگاه به این شکل است که باید دستگاه به طور کامل وارونه شود.

میکسر نواری غیر مداوم

این میکسر تا حدودی شبیه به قبلی است با این تفاوت که پره‌های آهنی برروی میلۀ مرکزی هستند و برای مخلوط کردن روغن ها با مواد جامد خشک بسیار پرکاربرد به شمارمی‌روند.

میکسر عمودی

ساختار آن شامل یک استوانه، مخروط مانند با یک مارپیچ بالا بر منفرد میباشدکه به طور عمودی در وسط دستگاه قرار دارد و مارپیچ با سرعت 100 الی 200 دور در دقیقه می‌چرخد.

این مارپیچ مواد ریخته‌شده در کف را به طور عمودی بالا می‌برد و این روند بارها و بارها تکرار می‌شود تا مخلوطی یکنواخت و مناسب به دست آید. شاید تنها نقص آن عدم امکان تمیز کردن داخل آن است که باعث می‌شود بار بعدی نیز کمی آلوده شود.

پلت کردن

این مرحله جزو آخرین مراحل در نقشه کارخانه خوراک دام است و از اهمیت بالایی برخوردار است و در این مرحله شکل غبار مانند مواد خوراکی را به شکل سخت و حبه مانند تبدیل می‌کنند و از طریق روش‌های متفاوتی همچون فشردگی، اکسترود کردن، چسبیدن و … صورت می‌گیرد که توضیح آنها در این مقال نمی‌گنجد.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه کردید نقشه کارخانه خوراک دام از مراحل مختلفی تشکیل شده است که هر یک را بررسی کردیم و به کارکرد آنها پرداختیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

 

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

9 دیدگاه برای “نقشه کارخانه خوراک دام و طیور

  1. محمدامین گفته:

    بابت اطلاعات مفیدی که در این مقاله ارائه دادید ممنونم کامل و جامع بود

  2. محمدامین گفته:

    با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله در رابطه با کارخانه…دادید واسه خرید کل تجهیزات آنا برای کارخانه کوچک حدود هزینه رو لطف میکنید

    • admin گفته:

      شماره شما برای کارشناسان فروش ارسال گردید منتظر تماس کارشناسان ما باشید تا اطلاعات کامل در اختیارتان قرار دهند.
      موفق باشید

  3. علی زرگری گفته:

    سلام.مطالبتون بسیار مفید می باشد.لطفا سرمایه مورد نیاز برای یک واحد کوچک خوراک دام در سیرک صنعتی را اعلام بفرمایید ممنون میشم.

    • admin گفته:

      سلام علی زرگری عزیز
      ایمیلتان را چک بفرمایید. باید به طور دقیق ظرفیت تولید و حجم تقاضا در محدوده موردنظر خود را بررسی کنید و علاوه بر استعلام اخذ مجوزات، اقدام به خرید ماشین الات نمایید
      موفق باشید

    • admin گفته:

      سلام عباس عزیز
      قیمت ماشین الات کارشناسان شرکت طی تماس تلفنی خدمتتون اعلام خواهند کرد
      ایمیل خود را چک بفرمایید
      موفق باشید

    • admin گفته:

      سلام عباس عزیز
      در این خصوص نیاز به مشاوره دارید قیمتها بر حسب نوع ماشین الات و قطعات به کار رفته در آن می تواند نوسان داشته باشد. البته ما همیشه کیفیت قابل قبول را به مشتریان خود پیشنهاد می کنیم. اطلاعات موردنیاز به ایمیل شما ارسال شد
      پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *