سود فروش و درآمد خوراک دام در ایران

سود فروش خوراک دام

جمعیت سراسر دنیا رو به افزایش است. این افزایش جمعیت سبب افزایش تقاضا فرآورده‌های گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و … در ایران نیز شده است. برای تأمین این نیازها، پرورش حیوانات نیز افزایش پیدا کرد. این موضوع سبب شد که هزینه‌های سنگینی بر روی دست پرورش‌دهندگان باقی بماند. اغلب این هزینه‌های سنگین از تهیه خوراک دام حاصل می‌شد. همین امر سبب شد مزرعه داران و دامداران در پی تولید خوراک دام باشند.

پس از مدتی، صنعت تولید خوراک دام به وجود آمد. درآمد خوراک دام در اغلب موارد کفاف یک زندگی معمولی را نمی‌داد. اما با گذشت زمان، تجربه کافی در افزایش سود فروش خوراک دام به دست آمد. در حال حاضر یکی از پر سودترین تجارت‌ها تولید خوراک دام است. هم اکنون این صنعت با سرعت بالایی در حال رشد است. در مورد خوراک حیوانات باید اطلاعات کافی داشته باشید. تا بتوانید سود فروش خوراک دام را افزایش دهید.

غذای حیوانات چیست؟

مواد خوراکی مورد استفاده در تغذیه حیوانات از دو منشاء گیاهی و حیوانی تأمین می‌شود.

مواد خوراکی با منشاء گیاهی

از انواع آن می‌توان به غلات، علوفه مرتع، علوفه غلات، مواد سیلویی، ریشه‌ها و غده‌ها نام برد.

علوفه‌ها

سود فروش خوراک دام در برخی موارد بسیار بالاست. علوفه یکی از همان مواد است. چرا که هزینه کاشت و نگهداری پایینی دارد و برای تمام گاوداری‌ها ضروری است. بسیاری از کشاورزان و دامداران زمین‌های کشت علوفه مخصوص برای دام‌های خود دارند. اما باز هم نیاز کشور در این زمینه بسیار بالاست.

علوفه خوراک گیاهی و پر حجمی است که دارای ارزش غذایی بالایی می‌باشد. از انواع علوفه می‌توان به یونجه، شبدر و سیلوی ذرت اشاره کرد. در گاوداری‌ها وجود علوفه میزان حداقل 1.5 درصد وزن بدن گاو شیری ضروری است. مهم‌ترین عامل کیفیت تعیین کننده کیفیت علوفه، مرحله رشد در هنگام برداشتاست. به عنوان مثال برای یونجه بهترین زمان هنگامی است که 10% مزرعه به گل‌دهی رسیده باشد. نکته قابل توجه اینکه علوفه‌های خشبی، به خصوص آن‌هایی که فیبر بیشتری دارند، دیر هضم‌تر بوده و مدت زمان بیشتری در شکمبه دام می‌مانند. این موضوع بر تولید شیر و کیفیت گوشت تأثیر منفی می‌گذارد. انرژی علوفه در حالت کلی کمتر از غلات است.

سود فروش خوراک دام از یونجه

یونجه ارزش غذایی بالایی دارد و یکی از بهترین گیاهان علوفه‌ای است. استفاده از یونجه تازه برای گاوهای گوشتی و شیری مزایای بسیاری دارد. باعث شست و شوی دستگاه گوارش، کاهش استرس و افزایش شیر می‌گردد. اما یونجه تر سبب نفخ در گاوها می‌شود. بنابراین باید به تدریج به جیره غذایی دام اضافه شود. یونجه تر دارای مواد استروژن‌دار بوده و ممکن است باروری دام را کاهش دهد. هر 4 تا 5 کیلو یونجه تازه معادل 1 کیلو یونجه خشک است. باید در محاسبات جیره به جای هر 1 کیلو یونجه خشک 4 تا 5 کیلو یونجه تازه در نظر گرفت.

راه‌های تعین کیفیت علوفه

برای انجام دادن اینکار دو راهکار انجام آزمایشات و مشاهدات عینی نتایج خوبی به شما می‌دهند. نکته‌ای که وجود دارد این است که برای مشاهدات عینی، باید گونه گیاه، بلوغ علوفه، مقدار برگ، رنگ علوفه، بوی علوفه، ساقه گیاه و مواد خارجی مانند سنگ ریزه و… توجه کرد.

انواع خوراک‌های دامی

علوفه‌ها گرامینه و گندمیان

گرامینه ها جزء گیاهان علوفه‌ای هستند. گاهی کشاورزان، برخی محصولات خود را در قالب علوفه‌های گرامینه به دامداران می‌فروشند. از این رو سود فروش خوراک دام را بالا می‌برند.

گرامینه ها حاوی مقادیر مناسبی از انرژی و پروتئین می‌باشند. برای داشتن بهترین عملکرد بهتر این مواد بهتر است در مرحله‌ای مناسب برداشت شوند. مثلاً علف چاودار یک ساله است که گونه‌ای زودرس است. مقادیر مناسبی از برخی مواد معدنی ارزشمند در این گیاه وجود دارد.

بخش علفی این گیاه ممکن است پس از تشکیل دانه (قصیل) به مصرف دام برسد. یکی دیگر از روش‌های مصرف آن استفاده از کاه باقی مانده پس از برداشت دانه در تغذیه دام می‌باشد.

کاه

کاه به علت خشک و پر حجم بودن برای دام‌های شیری و گوشتی مناسب نیست. اگر به صورت ساقه کامل باشد کلش نامیده می‌شود. قابلیت هضم فقط تا درصد دارد. بنابراین ارزش غذایی ندارد. پس نمی‌توان با کاه سود فروش خوراک دام را افزایش داد.

اصولاً کاه به عنوان یک ماده غذایی شکم پر کن، برای گاوهای خشک به جهت جلوگیری از چاق شدن استفاده می‌شود. برخی از گاوداری‌ها برای افزایش چربی شیر از کاه استفاده می‌کنند. این عمل چربی شیر را بالا می‌برد اما دام را لاغر می‌کند. کاه توانایی جذب کمی آب را دارد.

ریشه‌ها و غده‌ها

منابع خوبی از انرژی هستند و مقادیر قابل توجهی از پروتئین را نیز در اختیار حیوان قرار می‌دهد. این مواد شامل شلغم، کلم، چغندر علوفه‌ای، هویج و موارد مشابه است. چغندر قند یکی از ممحصولات ریشه‌ای مهم است که اصولاً برای استخراج قند آن، کشت شده و به شکل اولیه به مصرف دام نمی‌رسد. دو محصول فرعی آن تفاله چغندر قند و ملاس (مازاد کارخانه‌های قند سازی) در تغذیه دام اهمیت ویژه‌ای دارد. از محصولات غده‌ای می‌توان سیب زمینی و سیب زمینی‌ترش را نام برد. در زمان مصرف این مواد خوراکی باید سطح مناسب آنها در جیره رعایت شود. تا مشکلات گوارشی و نارحتی برای دام رخ ندهد. همچنین لازم است خوب شسته شده و عاری از خاک باشند. در اندازه‌های مناسب خرد شوند تا مشکل برای بلع و خفگی در دام رخ ندهد.

جمع بندی

در این مقاله تنها گوشه‌ای از خوراک‌های دام اشاره شد. اگر به خوبی مدیریت شوند هزینه نگهداری دام، و حتی هزینه احداث کارخانه خوراک دام و طیور را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و منجر به سود فروش خوراک دام بسیار بالایی خواهد شد.

 

 

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

4 دیدگاه برای “سود فروش و درآمد خوراک دام در ایران

  1. امیر گفته:

    سلام. قصد احداث کارگاه تولید پلت خوراک دامی با تناژ 5تن دارم. لطفا بفرمایید حداقل سود هر کیلو پلت(میانگین) چقدر می باشد

    • admin گفته:

      سلام امیر عزیز
      در حال حاضر حداقل سود در هر کیلو 1000 تومان می باشد. سوددهی این کار بالا می باشد اما باید حتما به این حوزه آشنا باشید و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. هر شخصی بدون زمینه آشنایی به این حوزه ورود کند حتما ورشکست خواهد شد. از طرفی دیگر باید ماشین الات با کیفیت و عملکرد بالا خریداری شود تا میزان تولید و راندمان کار با سطح انتظار شما یکسان باشد
      موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *