مراحل ساخت آسیاب میکسر

ساخت اسیاب میکسر

در این مقاله می خواهیم به شکل تخصصی به موضوع ساخت آسیاب میکسر و تاثیر اجزای آن بر روی فراورده ها بپردازیم. به دلیل آنکه مواد غذایی اولیه در صنایع دام و طیور بسیار متنوع اند، لازم است تا آسیاب میکسر ها نیز در انواع مختلفی طراحی و تولید شوند.

تعریف میکسر

اصلی ترین وظیفه میکسر ها، تهیه مخلوطی یکنواخت از مواد اولیه آسیاب شده است. این فرایند به شکل های گوناگونی صورت میگیرد که بستگی به نوع میکسر دارد. قیمت آسیاب میکسر ها با توجه به کارایی های آنها تعیین می شود، برای مثال قیمت آسیاب میکسر دامداری با آسیاب میکسر مناسب برای ماهی ها متفاوت است. البته نکته قابل توجه در هر نوع میکس کردن رعایت ترتیب وارد کردن مواد مختلف به میکسر می باشد. در ادامه به نحوه ساخت آسیاب میکسر ها اشاره می کنیم.

انواع میکسر

دو نوع رایج میکسر ها، میکسر های عمودی و افقی اند که توانایی مخلوط سازی طیف وسیعی از مواد را دارند. در ادامه این مقاله، به بررسی ساختار هر یک خواهیم پرداخت:

میکسر های افقی

شکل قرار گیری قطعه اوگر در این نوع میکسر ها، افقی است به همین خاطر نام میکسر افقی به آنها اطلاق می شود. میکسر های افقی می توانند دارای چندین اوگر باشند زیرا که اوگر ها به صورت افقی تعبیه می شوند. سرعت تولید در میکسر های افقی معمولا پنج برابر میکسر های عمودی باشد که مزیت مهمی برای مراکز پرورشی بزرگ به شمار می آید. در ساخت آسیاب میکسر ها، نوع دستگاه ها بسیار تعیین کننده است. گفتنی است که میکسر های افقی از نظر تعداد محور چرخش به دو گروه تک محوره و دو محوره تقسیم می شود. از دیدگاهی دیگر می توان میکسر های افقی را در دو گروه پدالی و ریبونی( نوار حلزونی) تقسیم بندی کرد.

میکسر های عمودی

این نوع میکسر محور مارپیچی عمودی در وسط مخزن خود دارد. خوراک آسیاب شده از پایین وارد دستگاه می شوند و از طریق مارپیچ به بالا کشیده می شوند. و سپس رها می شوند. مواد آسیاب شده با گردش در این چرخه با هم مخلوط می شوند. میکسر های عمودی توانایی کمتری نسبت به آسیاب های افقی دارند. در خرید و فروش آسیاب میکسر مرغداری و یا دیگر مراکز می بایست به این موضوع توجه داشت. اجزای اصلی میکسر های عمودی به شرح زیر است:

– حلزونی (مارپیچ بالا برنده)

– مخزن فلزی

– الکتروموتور

تعریف آسیاب

منظور از دستگاه آسیاب، مجموعه ماشین الاتی است که به منظور آسیاب و پودر کردن مواد اولیه طراحی و تولید می شوند. دستگاه آسیاب در بخش ابتدایی خط تولید قرار می گیرد، چرا که لازم است تا قبل از میکس کردن مواد آنها را خرد و آسیاب کرد.

انواع آسیاب

همان طور که اشاره شده، بسته به شرایط و انتظارات مختلفی که وجود دارد، نوع های متفاوتی از دستگاه آسیاب خوراک دام طراحی و عرضه شده اند. در ادمه به بررسی ساختار و جزئیات آسیاب های چکشی و غلطکی می پردازیم:

آسیاب های چکشی

همانطور که از نام این نوع آسیاب پیداست، در آسیاب های چکشی از قطعات چکش مانندی  برای آسیاب کردن مواد استفاده می شود. یکی از فاکتور های مهم در زمان میکس و مخلوط کردن مواد اولیه، اندازه ذرات مواد می باشد. در آسیاب های چکشی میزان خرد شدن مواد به عوامل زیر بستگی دارد:

– نوع غلات هدف ( از جمله سختی و دانسیته غلات)

– تعداد چکش های تعبیه شده برای آسیاب

– اندازه سرعت ضربه ای که موتور آسیاب تولید می کند

– ابعاد و نوع ساختار چکش های بکار رفته در دستگاه

– میزان سایش چکش ها

– جنس صفحه توری بکاررفته

– شعاع منافذ توری

دستگاه آسیاب چکشی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. شناخت اجزای دستگاه، درک کاملتری نسبت آن را به ارمغان می آورد. در ادامه اجزای مختلف دستگاه آسیاب چکشی را شرح می دهیم:

– چکش ها

– موتور الکتریکی

– محور اصلی آسیاب

– شاسی و پایه

– توری ( الک ) آسیاب

– تغذیه کننده آسیاب

– خروجی آسیاب

مشخصات توری آسیاب

در میان قطعات بالا توری بکاررفته در آسیاب نقش بسیار پررنگی دارد. در صنعت، اندازه صفحه توری با توجه به توان تولیدی دستگاه بر حسب سانتی متر مربع بر اسب بخار مطرح می شود. برای آسیاب های چکشی معمولا به ازای هر اسب بخار می بایست حدود 4 سانتی متر مربع توری وجود داشته باشد. کوچک بودن صفحه توری باعث وارد شدن فشار اضافی بر دستگاه و کاهش راندمان تولید می شود. یکی از دلایلی که توری ها را نسبت به دیگر قطعات مهمتر جلوه می دهد این است که میزان فرسایش این توری ها از دیگر قطعات دستگاه بیشتر است. به همین دلیل می توان با تعویض به موقع توری ها، از کاهش راندمان دستگاه و کیفیت محصولات جلوگیری کرد.

توری هایی که منافذ ( شعاع حفره ها) آنها کوچکتر است، زود تر نیاز به تعویض اتفاق می افتد. توجه داشته باشید که یکی از عومل تعیین کننده در میزان گرما تولیدی توسط دستگاه به اندازه توری برمی گردد. اگر فضای کافی برای توری در نظر گرفته نشود، حرارت افزایش می یابد و از خوشخوراکی مواد مخصوصا غلات به میزان قابل توجهی کاسته می شود. نکته مهم دیگر فاصله مطلوب و استاندارد توری از چکش ها است و بر روی اندازه ذرات بسیار موثر است. از سوی دیگر فاصله زیاد باعث عبور نکردن مواد و در پی آن، ساییدگی توری و کاهش راندمان دستگاه می شود.

جمع بندی

در ساخت آسیاب میکسر ها باید استاندارد های جهانی را در نظر گرفت تا به محصولی کارآمد درست یافت. به دامداران و کشاورزان توصیه می شود به عرضه کنندگان معتبر در این زمینه مراجعه نمایند. در این زمینه می توانید از مشاورین خبره ما به صورت شبانه روزی بهره مند شوید.

امتیازدهی
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *